Tuesday, March 15, 2011

Gemilang, perjuangan warga pendidik.



Gemilang.


satu lagi drama Melayu yang heronya buat aku rasa macam nak terpacak je kat depan tv, sapa lagi kalau bukan Shahz Jazle la...


tapi ann kali ni yang buat aku terpacak kat depan tv tu bukan la atas sebab musabab Shahz Jazle itu sendiri..sebab utama yang buat aku teruja nak tengok drama ni mestilah pasal jalan cerita dia. aku rasa interesting sangat drama ni. cerita pasal guru-guru, students, masalah permasalahan..macam mana nak struggle study, isu-isu yang sememangnya sangat-sangat tak lapuk dek hujan la.


kalau diperhatikan semangat Lah (Shahz Jazle) nak bantu students dia untuk berjaya memang tak boleh belah la..kadang aku terpikir ada lagi ke guru-guru yang ada semangat macam Lah tu? kalau nak dibandingkan guru-guru dulu dengan guru-guru sekarang..semangat guru-guru dulu lebih kental kot sanggup buat apa saja demi anak bangsa.


well dont get me wrong ya. aku tak kata guru-guru sekarang kurang bersemangat. aku agak curios sikit masih wujud lagi kah Cikgu yang macam Lah tu?


sebenarnya masih ada cuma bilangan nya mungkin sudah kurang. kalau diizinkan ALLAH satu hari nanti, dan rezeki berpihak pada aku untuk mendidk anak bangsa..aku teringin sangat nak bantu sampai anak-anak didik aku tu berjaya. tanyalah pada sesapa saja yang bergelar guru apa yang dia ingin lihat pada anak didiknya..tak lain dan tak bukan, tentu jawapanya tetap satu..tentulah ingin melihat kejayaan anak didik tersebut.


aku pon berharap benda yang sama. walaupon title yang aku pegang sekarang hanya sementara, tak salah bukan untuk aku sentiasa mendoakan kejayaan dorang dan ia tetap menjadi harapan seorang guru, tahu.

TENKS FOR READING


LIKE ITU MAKSUDNYA SUKA

4 comments:

wa khairul onggon said...

Mmmg realitinya susah nak dpt cikgu mcm zaman dulu2.. CIkgu sekarang tak semualah tapi ada le yg jenis bila susah dpt kije terus lompat masuk profesion cikgu.. Kesian yg belajar kat maktab/Uni jadik cikgu tp menganggur makan buah anggur hehehe.. :P

Adib said...

jd cikgu skg payah beb..dulu anak murid takut cikgu..skg cikgu takut anak murid

~nsar~ said...

walaweh... crita nie memang bes... kabir batia terbaek....

Erin Azizan said...

@khairul
agreed. mmg susah ann nk cr smgt macm ckgu dulu. in fact masa aku skola2 dl pon still ada lagi smgt macm tu, nowdays je yg takde pon. may be terpaksa join jd ckgu sbb tak de keja agaknya.


@adib
mmg pon,dl students patuh takot kat ckgu, skrg dah terbalik. aku agak punca masalah dtg dr parents ah, kalau kiute jentik sikit anak dorg kan dah masuk paper zaman aku dulu rotan berpuluh kali tak pe je..

@syafiqah
yo la..hoho dah jd pengulas drama pulak skrg eh