Monday, November 22, 2010

Ber-experimentasi sampai ke pagi!

04.49 a.m





sumpah bonggek!!


berhari-hari aku belajar nak buat benda ni, last-last dapat jugak buat header yang transparent. punya la banyak giler tutorial melayu yang aku pulun last-last tutorial penjajah jugak yang simple.


well ni baru permulaan, sebab tu nmpak simple jerr, buley la dari tak dak langsungkan..acctually header kat atas ni memang hundred percent transparent. if aku guna background gelap baru la nmpak kontra dia. header ni aku buat pakai software GIMP (click here) which is free to download compared to adobe photoshop.


aku dah banyak kali try nak download adobe tapi susah ah. ntah macam mana time bw, aku jumpa software ni. tapi tu ah menguji ketabahan kot time nak belajar seketul-seketul benda alah ni. dah la aku ni buta seni. kekadang nak mengamuk kot bila try tak jadi, mujurlah aku ni spesis yang berdarah tabah.


baru jerr hari ni aku dah gibab nak guna GIMP, siap dah tempah kat member aku nak pinjam sofware adobe dia, last-last menjadik jugak benda ni. kiranya babai adobe, haihai GIMP la ni. aku pon dah malas nak guna adobe. dulu aku ada adobe, sekali hari tu pegy format habess licin semua software aku. bukan ape, complicated kot nak guna dia. GIMP ni taktau lagi la nak kata macam mana. tapi banyak orang cakap sofware ni senang handle, hampir sama macam adobe, tapi takdak la se-power adobe tu.


senang-tak-senang, berhari-hari jugak la aku belajar pon. ni dah jadi kira lepas ah beban aku.  ingat pasni nak try main-main ngan software ni dulu la. kalau senang handle, aku stick terus pakai benda ni jerr tak payah dah pakai adobe.


untuk header kat atas ni aku pakai dua software. Photoscape ngan GIMP. untuk lebar header aku pakai size yang Adobe punya software pakai..ala tak kesah la size tu buleh adjust senirik.


software GIMP aku guna untuk nak transprent-kan gambar, Photoscape pulak just nak buat tulisan. acctually dekat GIMP pon buleh buat tulisan tu, tapi aku tak study lagi la cara nak buat tulisan dekat GIMP =.=".


hakhakhak..dah buley tidoq dengan lena malam pagi ni. besok buleh berexperimentasi touch-up yang mana patot.


okeh babai!


TENKS FOR READING


LIKE ITU MAKSUDNYA SUKA

2 comments:

Qamarul said...

waa tip top r... bile nak wat bagi gambar tu becakap plak?? haha boleh ke??

erin azizan said...

haha..mengejek ke? hoho takpe nt kta try eh