Wednesday, May 25, 2011

Kain Lah Batik Tik Tik Tik Tik.




Selalunya orang perempuan la yang dikaitkan dengan pengunaan kain batik ni kan. Kalau ada orang lelaki yang pakai kain batik, itu namanya dah buang tebiat kot. Lelaki lebih sinonim dengan kain pelikat..ke sekarang ni dah  ada lelaki yang pakai kain batik?


aku nak tanya ni, dalam ramai-ramai orang perempuan yang baca entry aku ni berapa orang yang reti pakai kain batik? yapp mungkin pertanyaan aku ni macam silly sikit tapi percayakah anda yang aku sendiri tak reti nak pakai kain batik. bila orang tanya aku, apesal aku tak pakai kain batik aku dengan sejujur mungkin akan jawab aku tak reti nak ikat kain tu bagi ketat..selalu rasa macam nak terlondeh!


bukan aku tak pernah pakai, pernah tapi sekejap-sekejap je la kalau pakai pon. entah la tak selesa sangat sangat. aku ingat lagi dulu masa zaman study, dok kolej mak aku bekalkan kain batik. dari awal sem aku bawak kain batik tu dok terlipat elok je..sampai la ke habes sem memang still terlipat elok macam waktu mula-mula aku bawak. puncanya aku sendiri taktau nak pakai kain batik time bila and macam mana nak ikat. saja la aku bawak buat perhiasan dalam loker aku kikikikiki.


last sekali aku ingat ada sorang member aku ni(orang Kelantan) ajar aku cara nak ikat kain batik bagi ketat. memula dia tolong ikatkan memang ketat la tak rasa nak terlondeh langsung, then dia suruh aku tanggalkan dan ikat semula. heh memang tak ketat la kalau aku yang ikat. berkali-kali kot dia ajar, sampai aku naik fed-up..frust tak mau dah pakai kain batik lepas ni! grrrrr.


sebelum ni aku ingat kain batik ni buleh aja main bedal ikat kot mana pon, tapi setelah diberi penerangan yang khusus oleh kawan aku masa aku kat bengkel mengikat kain batik tu, baru aku tau yang kain batik tak boleh sewenang-wenangnya diikat okeh. dia ada corak tertentu yang harus diletakkan dibahagian belakang. kiranya kalau ampa perasan la kan..dalam sebidang kain batik tu(eh kain batik orang pangey bidang ke?ghasaklaa..) akan ada satu corak yang berlainan sikit. corak yang lain tu la kena letak kat bahagian belakang...kan nampak tak susah kan nak pakai kain batik..renyah betul la.hehehe..


dan selalunya jugak kalau orang tanya aku "dah kalau awak tak pakai kain batik awak pakai apa je masa kat rumah?" selumber rockers aku akan jawab "aku pakai seluar jeans laaa" lepas tu mesti muka orang tu macam berkerut-kerut..tak percaya la tu..apa dia ingat aku tipu gamaknya..memang betol kot aku kalau kat umah selalu pakai seluar jeans apa.



pakai jeans lagi senang, tak pernah timbul masalah nak terlondeh terlondeh ni.



okeh,sekian terima kasih.


NotaKakiErin: psstt aku tak suka la Fizz Fairuz kapel ngan LJ!!!!!!







TENKS FOR READING


LIKE ITU MAKSUDNYA SUKA

5 comments:

Muslimah Optimis said...

ngeh...ngeh..ngeh..kita serupa.. i prefer pakai seluar kot.. gaya i kan ala2 ayu gitu dan sopan2 lemah lembut (lemah lembut la sangat) pernah suatu ketika masa masuk deklamasi puisi props zaman kesultanan dulu2 lepas tu kami pendeklamator ni kena pakai baju kurung kedah dengan kain batik, aiyokkkkk depa xpecaya cheq xpandai pakai kain batik..huhu.. tapi pakai la jugak...:D

p/s: actually bukan xreti cuma lagi selesa pakai seluar kat rumah..hihi

saya bukan tomato said...

hahaha ! kite men bedal jeww .. abes mertua rejek kalau tengok.. hihih :P

Pakcu Sofi said...

owh tak suka eh? rijek!

ArulchelseA said...

sama la kain pelikat pun ada corak2nya yg perlu dikebelakangkn..

p!q4h b@guss said...

ibu pesan kat ceq swuh boh getah kalau nk pakai kain batik.. ibu ceq yg suggest cmtu..haha