Monday, May 30, 2011

MO NAK BAGI HADIAH. HANYA BUAT ENTRY "AKU INGIN BERUBAH"

assalamualaikum semua!

------->>entry hari ni adalah entry spesel sempena nak join contest special dari akak misteri a.k.a MO kenapa akak misteri?hooo biarlah rahsia. sebelum tu saya nak mohon maaf yerr andai kata penyertaan saya ni yang paling lewat sekali. jujur saya cakap, yang saya join contest ni hanya semata-mata untuk menunaikan jemputan dari pihak MO sendiri, soal menang tak menang tu memang saya tak ambek pot pon. maaf sekali lagi kalau ada pengunaan bahasa rockers dalam entry ni, sememangnya saya agak kurang arif sikit bab-bab nak menulis dengan serius.




Aku ingin berubah. tajuk yang boleh dikatakan agak mendalam maksudnya. dan tak salah kalau aku cakap yang tajuk betul-betul menyentap jiwa aku. secara peribadinya aku mengaku yang aku bukanlah seorang budak perempuan yang baik lagi bersih dari segala kotoran dunia. bukan senang untuk membuka pekung di dada sendiri sebenarnya, berkali-kali jugak aku pikir kan mengenai benda ni tapi takpa lah sekadar renungan bersama apa salahnya.


sepanjang hidup aku jarang rasa makna kegagalan. atau lebih senang lagi aku jarang tak dapat apa yang aku mahu. kadang-kadang aku pikir disebabkan benda ni jugak la aku rasa sombong. aku pada zahirnya memang la tak sombong dengan orang tapi aku sombong dengan diri sendiri cepat bangga dengan apa yang aku dapat. dan tak salah kalau aku cakap musibah yang aku dapat tahun lepas berpunca dari sikap aku sendiri. tak perlu kot aku bonggarkan benda yang selama ni aku cuba lupakan. yang penting I have learned my lesson bak kata orang Pulau Pinang.




bukan senang untuk bangit dari satu kegagalan dan menjadi seperti aku yang hari ni. berbulan-bulan aku cuba bangkit kadang-kadang aku tergelincir tapi Tuhan Maha Pengasih, Dia makbulkan doa aku. aku bangkit dan mampu untuk terus hidop aku macam biasa. saat aku dalam kejatuhan tu aku rasa macam segala-gala benda disekeliling aku macam dah tak wujud dan aku hanya tau yang hidup aku dah hancur tak guna aku nak warnakan hidup aku macam yang sebelum ni.


satu benda yang pasti semasa saat kejatuhan aku tu aku rasa hati aku sangat sakit, ada rasa iri hati, ada rasa dendam ada rasa ingin membalas segala benda yang jadi kat aku. sebab tu berbulan-bulan aku aku 'sakit'. bukan sakit dari segi fizikal tapi sakit dari segi mental. aku tak gila tapi aku suka psiko diri aku. aku salahkan diri sendiri berbulan-bulan lamanya. sampai la satu hari entah macam mana terdetik untuk bertanya kepada diri sendiri sampai bila aku nak jadi macam ni?


hari tu bila aku dah sedar, aku cepat-cepat memohon ampun dari Tuhan. aku dah jauh tersimpang akibat terlalu ikutkan hati, aku langsung lupa dengan Qada' dan Qadar Tuhan. Aku jadi lupa pada janji Allah yang setiap benda yang berlaku pasti ada hikmah.




setiap hari aku tak lupa panjat kan doa. aku mahu berubah. aku tak mahu lagi jadi seperti dulu, alpa pada setiap perkara, hidup bertunjanggkan emosi dari menggunakan akal. dan setiap hari jugak aku memohon kepada Tuhan agar dikurniakan aku hati yang cantik. hati yang cantik bermaksud hati yang bersih terhindar dari segala perkara-perkara yang negatif. aku percaya setiap perkara itu datangnya dari hati sendiri. andai aku tidak turutkan sangat hati dulu, mungkin perkara itu dapat aku elakkan.


dan Alhamdulillah sekarang hati aku dah semakin pulih. aku buangkan jauh segala dendam yang pernah menghuni hati aku dulu. aku cuba jadi sepositif yang mungkin dan aku jugak dah boleh terima kegagalan setahun yang lepas. dan seboleh mungkin aku mahu berubah setiap hari menjadi seseorang yang lebih baik dari semalamnya.



NotaKakiErin : kalau ampa rasa sempat nak join boleh la tekan kat SINI.
TENKS FOR READING


LIKE ITU MAKSUDNYA SUKA

2 comments:

♥yaya budak suka embun♥ said...

gud luck :)

Miss Zymah said...

balas singgahan..tekan2 tetibe dapat nombor 234..