Thursday, May 12, 2011

Kita Selalu Merungut.

Sebenarnya kan aku dah bosan sangat-sangat dengar orang merungut itu tak kena, ini tak kena, itu tak okey, ini tak sempurna dan sebagainya. bukan lah aku nak bajet suci sangat. aku mengaku, kadang-kadang dalam keadaan terlebih emo aku pon selalu merungut jugak.  TAPI...ye ada tapi nya okey, aku rasa normal la kalau stakat nak merungut sikit-sikit tu.Kalau stakat nak merungut jem atas jalan..apedehal la sangat kan? normal la tu orang Malaysia sekarang semuanya dah kaya-raya sorang sebijik keta kot. kalau tanak merungut pasal jem pegi ah duduk Perlis..aman, damai ja kat situ..bebas dari jem jalan raya..oh I LURVE PERLIS BERRY MUCH! yaa aku sedang mengeluarkan hujah membela diri aku disitu.



Back to our main topic, pernah tak kau semua terpikir dalam hidop kau, ada tak satu hari yang kau semua bebas dari sebarang kegiatan merungut-rungut ni? tak kesah la merungut lapar ke, sembelit ke, line berukbeng lambub ke, kredit kau tetiba habes masa tengah gayut ngan awek(s) ke, mesin basuh rosak ke, atau apa je la yang boleh menyebab kan kau merungut...ada tak?konfirm tak da kan..






bagi aku la kan, bukan tak buleh nak merungut ni, boleh....TAPI...ye ada tapi nya sekali lagi okey, kalau dah setiap benda yang kau buat, kau nak merungut..agak-agak la kan kau rasa itu dah jadi perkara normal ke perkara yang abnormal? sendiri mau jawab la ye, tepuk dada tanya la hati...






aku just nak mengingatkan je la yang merungut ni bukan la satu benda yang berfaedah sangat pon. kadang-kadang aku sendiri naik letih kalau dengar orang asyik merungut macam-macam. dalam hati aku terdetik la jugak aii dia ni tak lenguh mulut ke asyik nak merungut..tak buleh diam ke? lama-lama buleh pecah gegendang telinga aku ni asyik dengar benda-benda tak elok ni..dan saat tu jugak kalau la buleh nak aja aku bagi penendang sulung kat muka orang yang suka merungut tu...paham tak? telinga aku ni perlukan rehat tau!






dan sebagai orang yang selalu mendengar rungutan yang tak berfaedah dari segenap lapisan masyarakat tak kira la dari section U, 18SX, mahupon 18SG aku nak kau renungkan secebis kata-kata hikmah ni yang dipetik dari SINI




Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan. 
Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.
Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.
Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.
Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.
Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.
Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.
Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita.




gambar sekadar hiasan




so pesanan aku jangan terlalu merungut sangat la, syukur dengan apa yang kita ada nescaya ALLAH akan melipat ganda kan nikmat kepada kita. renung-renungkan dan selamat merernung!






NotaKaKiErIn : lambub tu lambat okeh..bukan typo.






TENKS FOR READING


LIKE ITU MAKSUDNYA SUKA

7 comments:

blackroses said...

follow here..and jenjalan..jom jenjalan

Muslimah Optimis said...

thax atas peringatan... gambaq tu comei

Fendy said...

nice entri....
http://fendy1302.blogspot.com/

Erin Azizan said...

@muslimah Optimis

well tgk la sapa yang pilihnya hehe

Erin Azizan said...

@blackroses

nak jenjalan lambat..jom naik helicopter la cepat sampai

Erin Azizan said...

@fendy

tenks yaww

Adib said...

aku pun selalu merungut..sbb kdg2 merungut tu buat aku rasa lega..